Rejser til Filippinerne: Udforskning af den gamle by Vigan

Vi hader det, når vi skal planlægge alt, mens vi rejser. Vi finder det stressende at skulle booke fly og hotelværelser i fremskridt og beslutte, hvor længe vi vil være i et land. Fordi hvem ved det? Måske kan vi ikke lide et bestemt sted og vil gerne forlade tidligt, eller måske vil vi elske det og vil blive længere. Det er en af ​​glæderne ved ikke at have en tidsplan eller en plan, vi kan komme og gå som vi vil.

Vi begik imidlertid en massiv fejltagelse ved ikke at planlægge, og endte med den grund endte med at booke vores tur til Filippinerne over påsken. Vi var ikke klar over, hvor tidligt ferien var i år og befandt os i at rejse i et meget katolsk land i løbet af denne tid. Mange, adskillige filippinere lever i udlandet, og i påsken kommer disse mennesker tilbage til deres hjemland for at besøge familie og venner. Dette indebærer, at alle vil bevæge sig rundt; Flyvninger, både, busser og hoteller er fulde, og priserne er skyrocket for ferietid. Så nogle planlægninger skulle ske ASAP, da vi kom hit. Vi befandt os i Manila på Internet Cafe i timer og timer med at prøve at booke værelser på forskellige øer og forsøge at finde billige fly for at få os rundt. Vi endte med at finde ud af alt.

På internetcaféen forsøger at finde ud af en plan
Men for os har Filippinerne været et komplet og total gong -show. Der er ingen anden måde at beskrive det på! Alt, hvad vi vil gøre, har ikke fungeret. Alt fra starten har været et rod. Vi ankom ikke til Manila, men uden for byen i Clark. Vi reserverede denne rejse over påsken. Vi ønskede at forlænge vores visum i lufthavnen i Clark, men kassereren eller nogen til at håndtere pengene var ikke der, så vi kunne ikke. Fordi vi ankom til Manila på en fredag, måtte vi vente til weekenden for at være ovre og for at ambassaden åbnede mandag, af den grund, der spildte en masse tid i en storby.

Ikke et meget trøstende tegn!
Vi tog en bus fra Manila til Vigan tirsdag efter at have fået vores visa tilbage (vi måtte betale ekstra for at have dem på et hast, der var ingen måde, vi tilbragte yderligere 7 dage i den by!) Bussen var stor, havde A/c, komfortable sæder og chaufføren gav os endda turister de “observations” sæder, bedst foran. Der var dog ikke meget at observere undervejs, bare at hver by, stor eller lille, havde en Jollibees, Chow King & McDonald’s. Disse 3 store fastfoodkæder er overalt her. Vi ankom til Vigan efter en 11 timers busstur. En meget lang dag.

Vigan er en af ​​de ældste byer på Filippinerne, og under den spanske styre var det et meget vigtigt politisk og militært center. Den gamle bydel, som er et verdensarvsted, var et smukt område, gaderne blev blokeret fra trafik, hest og vogn strejfede om brostensbelagte gader, og den gamle spanske og kinesiske koloniale arkitektur var fascinerende. Længe før spanskerne ankom, vedrørte kineserne Vigan for at hjælpe det med at blive en handelsport. Silke, porcelæn, guld, bivoks og bjergprodukter blev handlet blandt mennesker. Talrige mennesker fra Kina ankom til Vigan og intermarrying med det filippinske folk begyndte. Den blodlinje, som befolkningen i Vigan er kendt for, kaldes biguenos … en blanding af kinesisk og filippinsk blod.

Hest & vogn i Vigan

Vi opholdt sig i Grandpa’s Inn, som var et smukt gammelt hjem bygget i de tidlige 1900’ere. Værelserne var gode med et toilet inde og de konventionelle glidende capiz-shell-vinduer var et interessant touch. Vores hotel var på et ideelt sted bedst i nærheden af ​​brostensbelagte gader, hvor der ikke er tilladt trafik.

Vores værelse i Vigan – Bedstefars kro

Vi endte med at gøre vores vej uden for den trafikfri zone, og det var en fejltagelse! Biler var overalt, og den almindelige trio af fastfood -samlinger foret gaderne. Vi forlod det med det samme og gik tilbage til det mere støjsvage område. Vi svingede ned ad gaderne og kiggede på arkitekturen; Vi fandt nogle gode små lokale samlinger at spise på, og når vejret afkølet om aftenen, ville stole og borde blive sat ud på gaderne til middag. Vores foretrukne mad var Empanadas, der blev solgt på natmarkedet. Tortilla lavet af rismel blev fyldt med kål, æg og hvidløgspølse, dybstegt og serveret med en eddike og skalotteløgsauce! De var lækre og kostede kun 75 cent hver.

Gader i Vigan om natten

Kvinder, der fremstiller empanadas på natmarkedet

Lækker empanada!

Efter at have tilbragt 2 nætter i byen, var vi på vej til se det fantastiskeUNESCO verdensarvsristerrasser af banaue.

Kan du lide denne artikel? Pin det!

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -associeret og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indebærer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.