HSIPAW, MYANMAR: Village of Goodbyes Del#1

Vi forlod templerne, Payas og Pagoda’s fra Bagan for at gå mod bakkerne, stammerne og vandringerne i den nordlige landsby Hsipaw. Men først måtte vi gå til en anden af ​​Myanmars største byer, Mandalay. Ikke kun en overbelastet blanding af bygninger og trafik, Mandalay har faktisk en vis charme, og der er masser at se i de omkringliggende landsbyer. Desværre var vi på en mission for at komme så langt væk fra den almindelige feriespor som muligt, så vi tilbragte kun en nat i storbyen.

Vi ankom til Mandalay sent på eftermiddagen, spiste middag og gik i seng temmelig tidligt. Før vi fangede bussen næste morgen tog vi en beslutning om at tage en tur rundt på banerne, der omringede vores AD-1-pensionat. På trods af moderniteten i den store by fandt den typiske, ældgamle asiatiske liv stadig sted i sine gader. Markederne var åbne på næsten enhver vej, og deres varer spildte ud på gaderne. Mennesker, der er pedaleret forbi på gamle cykler og tri-shaws. At få en smag på Mandalay fik os til at holde os længere og se, hvad det havde at tilbyde, men desværre havde vi ikke meget tid. Vi var nødt til at komme væk fra de andre rejsende og gøre det, vi planlagde at vandre ind i bakkerne omkring Hsipaw.

En lokal frugtleverandør i nærheden af ​​AD-1 Hotel, Mandalay, Myanmar
Vi tog den syv timers busstur og ankom til Hsipaw omkring kl. 21.00. Vi fandt vores hotel og inspicerede i et meget grundlæggende rum på Mr. Charles Guest House. Vi fik at vide, at der ville være guider på restauranten om morgenen, og vi kunne derefter oprette en tur. Den næste morgen vågnede vi tidligt og gik ned til restauranten. Jeg var i ekstase over at planlægge en vandretur i bakkerne med bare dariece, en guide og mig selv. Da vi gik ind i restauranten blev det klart, at dette muligvis ikke er muligt. Der var omkring 4 guider til rådighed for ca. 30 turister, hvilket indikerer, at der skulle være grupper på mindst 6 personer, der var på vej ud af, hvad der syntes at være en “guidet turné” snarere end en tur med en udflugtsguide. Ikke vores stil!

Så lidt skuffet gik Dariece og jeg ud i byen for at prøve at finde vores egen guide. Vi gik til de andre 2 gæstehuse for at prøve at se, om vi kunne få en til os selv, men hver guide i byen blev booket i 6 eller 8 persongrupper. Vi har taget masser af guidede ture, og i årenes løb har vi netop taget en beslutning om, at det ikke er for os. Når vi deltager i en gruppe, ender vi aldrig med at tale med guiden og lære om området eller kulturen, vi ender altid med at tale med de andre udlændinge i stedet. At komme ind i en landsby i en gruppe på 8 personer er også skræmmende for lokalbefolkningen og ødelægger straks enhver chance for en intim samtale inde i deres hjem. Ingen ønsker at invitere 8 fremmede til middag eller te, men to eller tre er næsten garanteret.

Så fuldstændigt tømt, tog vi en beslutning om bare at gå rundt i Hsipaw selv og tjekke nogle af landsbyerne i nærheden. Vi gik nordpå til et sted kaldet Little Bagan, som var en spredning af et dusin eller så gamle templer, som var interessante, men ville være meget mere passende navngivet “MINUSCULE BAGAN” i sammenligning med dets enorme modstykke. Vi snuble også over en skole, hvor børnene alle sagde farvel, da vi gik ind på deres legeplads. Først troede vi, at de ønskede, at vi skulle forlade, men vi indså hurtigt, at de ikke vidste noget engelsk, og deres farvel var forsøg på hilsener.

Efter et par minutter forlod vi skolen og gik mod vest. Vi gik forbi Miss Popcorns café, da et par taiwanske rejsende inviterede os til at sidde med dem. Vi kom til at tale, og de forklarede, at de havde startet en skole for et par år siden i en lille Shan -landsby cirka en time fra Hsipaw. I slutningen af ​​samtalen inviterede de os til at komme og vise dem den aften. Vi blev stooket, dette var den bedste mulighed for endelig at forlade Ferieer Trail bagefter og finde noget rigtigt og uberørt. Vi accepterede med glæde og planlagde at møde dem kl. 3:00 den eftermiddag.

…fortsættes

Landsbyen farvel, del 2

Budgetbackpacking guide til Myanmar

Info om Myanmar -byer: Sov, spisning og komme rundt

Sådan får du et Myanmar -visum i Bangkok

Hvor kan man få USD til Myanmar, i Bangkok

Myanmar rejseblogs

Kan lide det? Pin det! ?

Ansvarsfraskrivelse: Geder på vejen er en Amazon -partner og også et tilknyttet selskab for nogle andre detailhandlere. Dette indikerer, at vi tjener provisioner, hvis du klikker på links på vores blog og køber fra disse detailhandlere.